wtorek, 30 września 2014

Studenckie wtorki: Jeszcze więcej technik uczenia się

Dzisiaj kontynuacja o technikach uczenia się. Tak, jak poprzednio będzie głównie o podręcznikach, ale akurat te metody można wykorzystać przy nauce z własnych notatek. Chyba na każdym kierunku studiów i na każdym przedmiocie jest określona ilość teorii do zapamiętania i zdania. W tym właśnie mają pomóc posty o technice uczenia się. Nie chodzi o przedmioty, na których robi się zadania i przykłady tylko o te, gdzie jest tekst, tekst i jeszcze raz tekst.

Zabieramy się za LBCC - More Great Ways to Study, jest to seminarium prowadzone przez Scotta Bruecknera.


Scott tym razem opracował aż cztery tematy. Dwa zapewne będą nowe, a z dwoma pozostałymi powinniście się już spotkać. A będą to:

1. Metoda "2, 1, 0"
Czytasz podręcznik albo własne notatki. Stron jest strasznie dużo, chcesz przebrnąć przez całość dzisiaj i najlepiej od razu wszystko zapamiętać. Już przy pierwszym czytaniu materiału warto zastosować metodę "2,1,0". Jest ona bardzo prosta.

Krok 1
Usiądź, przeczytaj tekst od jednego nagłówka do drugiego (podręcznik, max 2 strony) albo o jednym zagadnieniu ze swoich notatek (max 1 strona).

Krok 2
Kiedy dotrzesz do następnego nagłówka bądź do kolejnego zagadnienia - przestań czytać.

Krok 3
Przeczytaj ten kawałek tekstu ponownie, tym razem na głos. Musisz się słyszeć.

Krok 4
Zamknij książkę/oczy/obróć głowę. Postaraj się wytłumaczyć o czym był ten kawałek tekstu, który właśnie przeczytałeś. Tłumacz na głos.

Krok 5
Zobacz jak Ci poszło. Oceń sam siebie - do dyspozycji masz 2, 1 i 0. Ocena 2 nie oznacza perfekcyjnej znajomości, raczej zapamiętanie około 80% tekstu. Ocena 1 to pół na pół, trochę pamiętałeś, trochę nie. Ocena 0 oznacza, że nie zapamiętałeś nawet połowy.

Krok 6
Zapisz numer przy nagłówku/początku zagadnienia albo weź osobną kartkę, przepisz nagłówek/temat zagadnienia i napisz na niej ocenę. 

Krok 7
Podczas powtórek zwróć szczególną uwagę na fragmenty, które wcześniej oceniłeś na "0". Przejdź wszystkie kroki ponownie i postaraj się poprawić wszystkie zera na dwójki. Pamiętaj, żeby nie wymazywać poprzednich "ocen", najlepiej widzieć je wszystkie. W ten sposób zauważysz o ile wiesz więcej teraz niż po pierwszym zapoznaniu się z tym tekstem.

2. Skracanie
Są takie podręczniki albo rozdziały, w których są niemalże same definicje. Wszystko trzeba zapamiętać, niektóre rzeczy mało się od siebie różnią. Wtedy najlepiej wziąć kartkę papieru (lub zeszyt) i po prostu skrócić podręcznik. Najpierw podziel kartkę na dwie kolumny - ta po prawej powinna być większa. Po lewej piszesz słówko, po prawej jego definicję. Wywal te niepotrzebne słowa, zapisz definicję własnymi słowami (jeśli możesz), zapisz wszelkie skojarzenia. Dzięki odpowiedniemu zapisowi na kartce od razu możesz zrobić sobie test z tych słówek! Po prostu weź drugą kartkę i zakryj odpowiedzi. Możesz też od razu się ocenić.

3. Zakreślanie
Tę metodę znasz na pewno. Ale odpowiedz na dwa pytania:

Co powinieneś zakreślać?
Po co zakreślasz?

Odpowiedź na pierwsze pytanie jest prosta - zakreślam to, co jest najważniejsze. Odpowiedź na drugie już jest bardziej skomplikowana - zakreślasz, by zaoszczędzić na czasie, by znaleźć potrzebne rzeczy, żeby nie musieć później czytać całego rozdziału, żeby nudna książka wyglądała ładniej.

W takim razie sprawdź, czy zakreślasz prawidłowo - przeczytaj na głos tylko i wyłącznie zakreślone słowa. Czy mają jakiś sens? 

Nie zakreślaj:

  • zbyt mało
  • tylko kluczowych słów
  • zbyt dużo
  • całych zdań

Zakreślaj:

  • słowa, które razem tworzą "zdania"
Niekoniecznie muszą to być pełnoprawne zdania, ważne, żeby zakreślony tekst miał sens po przeczytaniu. To ma być Twoje "streszczenie".

Nie zakreślaj podczas czytania tekstu po raz pierwszy! Wtedy wszystko wydaje Ci się ważne. Przeczytaj najpierw całą sekcję (jeden nagłówek, dwie strony, itp.) i dopiero potem weź zakreślacz.

4. Fiszki
Wszyscy wiemy jak wyglądają fiszki. Mała kartka zapisana z dwóch stron, na jednej słówko, na drugiej definicja. Więc jak już zrobisz swoje idealne fiszki to je wypróbuj. Przeczytaj słowo i spróbuj podać definicję, sprawdź odpowiedź. A potem coś nowego, w lewym górnym rogu fiszki, na części ze słowem napisz "+" lub "-". To jest Twoja ocena.

Jeśli odpowiedziałeś dobrze i natychmiast, zapisz "+", jeśli odpowiedź była zła lub się wahałeś - "-". Fiszki z plusami możesz odłożyć, a tych z minusami poucz się jeszcze przez kilka minut i dopiero odłóż. Po jakimś czasie (np. po godzinie) weź wszystkie kartki i powtórz proces. Znów zapisuj plusy i minusy. Twój cel to zapisanie trzech plusów pod rząd (+++). Inne konfiguracje oznaczają, że musisz się jeszcze pouczyć (++-+, +-++, --++-++-++). Pamiętaj, że pomiędzy poszczególnymi testami musi minąć trochę czasu. Jeśli uda Ci się odpowiedzieć poprawnie trzy razy pod rząd, to odłóż tą fiszkę na kupkę "nauczone". I tyle. :)

Nie ma jednej genialnej metody nauki, warto wypróbować ich jak najwięcej i znaleźć najlepszą dla siebie i dla określonego przedmiotu. Strategia, która działa na historii sztuki może być bezużyteczna na historii muzyki. Sprawdź wszystkie sposoby i znajdź te, które są dla Ciebie najlepsze :)

Za tydzień: Jak przewidzieć pytania na teście

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz